ordnatkaos

Alla inlägg under augusti 2015

Av Caroline - 28 augusti 2015 10:51

Och Jönköping tog hem kannan dit där den hör hemma!!
Under ett halvår har vi i detta gäng träffats varannan tisdag och tränat inför augustikannan.
En lagtävling i lydnad 1och 2 mellan de lokala hundklubbarna i jönköping. Jätteroligt att få vara med och träna, ladda och tävla för klubben med dessa härliga människor. Vi har utvecklats jättemycket och fått tävlingsträning som är guld värt!
Det var en inofficiell tävling där de tre bästa resultaten från laget räknas ihop. Tur att vi hade så många bra ekipage i vårat lag för vi höll inte riktigt hela vägen. Men roligt hade vi både innan, på och efter planen.

Av Caroline - 28 augusti 2015 10:41

Tävlingen är jag nöjd med. Vi hade en go känsla inför spåret och Freja var fokuserad från början och höll ett lagom tempo. (Domarna var jättebra och trevliga som lät oss ta våran tid och vi fick förbereda oss som vi ville!) första apporten tog hon med ett rävskutt. Första vinkeln var ett pyttelitet tapp som hon kom tillbaka snabbt i spåret igen. Andra pinnen strulade, hon kände den men gick vidare när hon inte hittade den direkt.(behöver träna på att öka värdet på pinnarna, och markeringar) efter att hon missade andra pinnen blev hon antagligen lite störd eller ivrig för hon tappade bort sig i andra vinkeln och snodde runt rätt bra innan hon hittade tillbaka. Slutpinnen ställde hon sig och tittade på, så jag berömde henne lite och då plockade hon den. 7,7 blev poängen och jag är supernöjd! Det märktes att Freja var trött efter spåret men verkade nöjd! :-) budföringen och platsen tog hon 10p i, dock tog hjärnan slut lagom till lydnaden så tyvärr inget godkänt resultat men en bra erfarenhet och jag vet nu vad vi ska träna vidare på: vinklar, ökat värde på pinnar, kondition och uthållighet.
//Caroline

Av Caroline - 13 augusti 2015 12:21

Nu börjar det närma sig, nervositeten har redan kommit smygande!
På söndag packar jag och Freja bilen och kör mot Tidaholm där vi ska debutera i spårappellen!
Det ska bli riktigt roligt, men nervös och pessimistisk som man är har jag låga förväntningar. Men vi ska ta oss dit och inte fega ur! Målet är att ta oss igenom dagen och genomföra hela tävlingen.
Varför tävla när man inte har allt till 100%?
För att få tävlingsvana, vi behöver komma ut och känna på några tävlingar innan vi kör igång "på riktigt" nästa år. Så målet är inte uppflytt utan endast att ta oss dit och genomföra alla moment!
Dessutom får man ett kvitto på hur långt man kommit i träningen så man inte ligger kvar och petar i moment som vi kan.
Nu kööör vii!!

//Caroline

Av Caroline - 5 augusti 2015 14:04

Denns veckan har jag och Freja finbesök av finaste Klurax, och iochmed att gamelman inte kan vara ensam i lägenhet så får båda följa med till jobbet! :)

Igår var det lydnadsträning med laget på klubben och jag och Freja har gått från reservplats till ordinarie! Så om tre veckor startar vi i augustikannan med övriga i laget!
Vi tränade kedjor och vi fick fin kritik för Frejas attityd! Gladare vovve får man leta efter!
Dock märkte vi att Freja behöver träna stadga i alla moment, hon är lite studsig i alla moment. Så vi har börjat med omvänt lockande i ställandet och i läggandet. Ikväll ska vi spåra med Evelina igen! :D

Av Caroline - 4 augusti 2015 11:14

I söndags var vi i skogen och plockade svamp och blåbär, hade det bara allmänt mysigt i skogen!

Så i måndags var vi på klubben och tränade lydnad med Evelina, Kid och Ozzy. Det blev brukslydnadsmomenten hopp över hinder och apportering, bara små detaljer och massor med lek vilket resulterade i några riktigt fina övningar. Det går åt rätt håll!!

Senare på kvällen åkte vi vidare till Axamo där vi mötte upp Matilda och Freddie. Vi la ut spår i skogen med tre pinnar och två vinklar till Freja. Hon har riktigt bra fart, nästan för bra..
Hon gick fint i spårkärnan men missade ändå en vinkel och två pinnar!! Jag tror det berodde på att jag inte hade en aning om vart pinnarna och vinklarna var som hon missade dem! Antagligen har jag styrt henne där! Så vi ska ta oss en funderare och träna mer på detta. Jag tror att hårda spår och trappstegsspår kan vara bra träning.
För att få henne att ta pinnarna igen ska jag gå tillbaka och lägga korta spår med mycket belöning vid pinnen, så att det blir ett spår med en pinne i slutet, istället för ett långt med flera pinnar. ??

Av Caroline - 3 augusti 2015 15:47

I helgen packade team OrdnatKaos bilen och tog oss fem timmar uppåt i landet till Sälen.
Siktet var inställt på Tollarspecialen och vi hade anmält oss till Lydnadsklass 1 för att ha ett mål så vi verkligen tog oss upp till Sälen.
Förhoppningarna för dagen var att träffa så många släktingar som möjligt till Freja, och att inte skämma ut oss på tävlingsplanen.
Det var jätteroligt att få träffa kennelfolket och lite syskon till Freja, vad olika de var allihopa!

Tävlingen gick över förväntan då vi fick 10p på både platsen och tandvisningen. Vi nollade ställandet men knep fina poäng i alla andra moment! Nu i efterhand när jag tittat på film och bilder så kan jag inte vara annat än nöjd och stolt över oss! ? dock måste jag jobba med mina tävlingsnerver och bli tydlig även på tävling!!
Som vanligt hade vår trogna vapendragare Evelina med kameran och tog fantastiska bilder!

Ovido - Quiz & Flashcards