ordnatkaos

Alla inlägg under oktober 2015

Av Caroline - 14 oktober 2015 14:05

Nu när hösten börjat färga träden i höstfärger och kylan nyper i kinderna på morgonen trivs vi som bäst!
Hösten ska ägnas åt kurser, träning, utbildning och mentaltester. Det är riktigt roligt när jag ser hur dagarna och helgerna börjar bli fullproppade med hundaktiviteter ända fram till jul!

Nu har jag grävt fram underställen ur garderoben och reflextäcken och västar, pannlampa och mössan har redan börjat användas flitigt!
Träningsmässigt så kör jag och Freja mest detaljer i forgåendet och mycket kedjor och mellan-momententräning med transporter och att hålla ihop.
Vi spårar även en del (1-2ggr i veckan) och det blir bättre och bättre, lite lugnare och noggrannare är hon men det är fortfarande full gas om man inte passar henne! Haha
Markeringarna fixar hon bra med, hon kan markera pinnar när jag gömmer dem i gräset och det går även bryta i spåret för att träna lite markeringar, hon tycker det är skitkul med pinnarna!
Hoppas på att medvinden håller i sig genom hela vintern så vi kan tävla till våren!
//Carro & Freja

Av Caroline - 2 oktober 2015 08:19

Freja har gjort sitt MH, vilket var intressant och roligt. Domen blev: en lagom och något försiktig tjej som har stor tillit och trygghet hos matte. Den hunden vet hur man leker!
Det är ungefär så jag känner henne med så det var roligt att höra.
Ja, hon blev riktigt rädd på vissa moment men hon tog sig igenom det. Hundarna får bli rädda/arga det är helt naturligt, men de ska också komma över rädslan och inte ha några stora minnesbilder efteråt.

MH är inget test utan bara en beskrivning på hundens reaktioner på lek, rädsla, överraskning, jakt, hot och ljud.
Det är något som jag tycker alla hundar borde göra, du får mycket information om din hund och hur du kan träna och tänka på inför framtiden. Dessutom måste du ha gjort MH (eller BPH) för att få tävla i bruks.

Jag är själv figurant på både MH och MT och sitter med i rasutvecklingssektorn på klubben och tycker det här med hundars mentalitet och språk är jättespännande!
Målet är att senare kunna utbilda mig till testledare eller beskrivare men det ligger långt fram i tiden.

Ovido - Quiz & Flashcards