ordnatkaos

Alla inlägg under september 2015

Av Caroline - 15 september 2015 10:23

Markeringsträningen går vidare, vi har börjat med pinnarna nu och Freja har väldigt stora förväntningar på pinnar och vill gärna plocka upp dom och tugga. Men med tålamod och lugna belöningar fick jag henne att lägga sig vid pinnen några gånger. Jag måste tänka på att göra detta lugnt och träna korta pass så att vi får en stabil grund, markeringarna av pinnarna är ju skillnaden mellan vinst och förlust!

I helgen som varit har jag jobbat och då inte haft något speciellt planerat. Så Freja och jag har haft myshelg med husse och gått promenad på Dummemosse och spårat långa spår. Lördags gick vi ett på 300m utan vinklar i skogen. Och i söndag gick vi ett på ca: 500m med en vinkel i skog. Freja älskar verkligen att spåra och jag märker att om jag håller avstånd och bara följer med, inte försöker styra något alls (skitsvårt då jag verkligen vill att det ska bli rätt, och styr omedvetet) men jag la spåret i okänd terräng utan markeringar eller snitslar. Det var en upplevelse att bara få följa med och försöka tyda hunden om vi var på rätt väg eller om hon hade tappat spåret. Men vi kom fram till slutet på båda spåren så något måste hon ha gjort rätt! Spännande att låta Freja jobba på helt själv och utmana henne lite i uthållighet. Fler sånna spår!

Vi tränade även lite fotgåendeövningar som vi fått med oss från kursen, dessa går toppenbra och jag kan gå 50m utan att Freja släpper kontakten!

Av Caroline - 9 september 2015 12:50

Jag har börjat träna in liggmarkeringar på Freja, detta för att hon äter upp pinnarna, och det gör mig såå frustrerad!! Antagligen är det för att hon inte riktigt förstått vad hon ska göra med dom när hon hittar dem. Då hon antingen tar dom och ska äta upp dom eller bara går rakt över, har även stannat och tittat på dem.
Så för att få en nystart med markeringarna byter jag nu till liggmarkering istället!
Jag går efter en canis-metod (klickerträning) och shaipar fram frivilligt läggande när hon ser/känner en pinne och steg för steg ska jag ta in detta i spåret. ( http://www.canis.se/bibliotek/artikkel.php?artid=209 )
Jag har fuskat lite och lärt in liggmarkering på ett mynt, lite för att testa. Och nu efter tre dagars lätt träning kan hon markera mynt som jag gömmer i gräset. Detta ska jag fortsätta lite mer med så det verkligen sitter innan jag börjar om med pinnarna.
Men jag kan verkligen rekomendera denna metoden då den är rolig, positiv och det går lätt och snabbt att lära in!!
//Caroline

Av Caroline - 8 september 2015 12:56

ja, jag älskar höst! Det är så skönt att det börjar bli lite svalare så man kan mysa in sig i alla fleecetröjor och raggsockar igen! För at inte tala om att kunna träna utan att oroa sig för värmeslag eller vätskebrist..
Jag är så otroligt nöjd med denna sommaren, vi har lagt myckt tid på träning, haft semester, läger och tävlat! Tre lydnadstävlingar och en spårtävling blev det sammanlagt. Freja har fixat alla tävlingar över förväntan och jag har vart nöjd efter alla tre, inga höga poäng att skryta med men vi har fått fullpott på det viktigaste av allt: vi har haft GRYMT ROLIGT på alla tävlingar. Senaste i söndags fick vi 9,5 på helheten och jag tror aldrig jag vart så glad och icke-nervös på tävlingsplanen innan!! Nu ska vi lugna oss med tävlingar fram till våren då planen är att bli uppflyttade till lägre spår. Men tills dess har vi hela hösten och vintern på oss att finslipa lydnadsmomenten och spårtekniken. Jag ska även byta markeringssätt till liggmarkering så vi kommer inte ligga på latsidan här inte!
Jag har även anmält oss till två kurser (fotgående och brukslydnad) samt ett MH. Dessutom har vår fina klubb ett fullspäckat schema med föreläsningar och temakvällar!

Ovido - Quiz & Flashcards