ordnatkaos

Alla inlägg under november 2015

Av Caroline - 19 november 2015 10:57

Ja, igår vräkte regnet ner och jag packade ihop för att träna lydnad riner bästa Sanna och tycker att vi ska träna inomhus! Ja, det tackar man inte nej till!

Vi fick låna en jättefin lokal, och vi körde ett riktigt ordentligt pass med hundarna.

Freja fick jobba på kedjor, apportering, kryp, framförgående och ingångar.
Det gick väldigt bra, med tanke på att det var första gången vi tränade inomhus så klarade hon det galant!

Av Caroline - 17 november 2015 16:07

Freja har börjat ljuda något otroligt under fotgåendet, ju längre jag går och ju fler moment jag länkar ihop destå mer pip blir det.
Hon ljudar för att hon har så hög förväntan i fotgåendet.
Vi tränade på detta på kursen igår så när hon ljudar ska jag "toka" ut henne alltså ska jag säcka ihop och gå i cirklar när hon pipier. När hon är tyst ska jag sträcka på mig och gå frittfölj igen. Det blir ett "straff" när hon piper-hon får inte fortsätta jobba. När hon blir tyst är belöningen att få jobba vidare.
Detta ska förhoppningsvis få ner henne i stress och få henne att varva ner lite!

Vi tränade även på budföring igår och det är verkligen Frejas grej! Hon ÄLSKAR budföringen!

Av Caroline - 10 november 2015 21:06

Det finns dagar då fantasin och inspirationen till träning tryter (eller att det hällregnar) då är det bra med lite inomhuslekar!
Freja fick massage i helgen och vår duktiga caniopat hittade lite spänningar här och var. Så vi fick lite övningar att träna på. Det passar perfekt att köra i lugn och ro inomhus!

1. Balasträning: våran snälla caniopat lämnade lite redskap efter att hon masserat Freja. Jätterolig och bra träning för både kropp och knopp!

2. Slalom mellan benen, sitt vackert och kryp: Dessa övningar ska vara bra som uppvärmning och uppmjukning av kroppen. Freja kunde inget sen tidigare så nyinlärning på tre trix!

3. Inomhussök av spårpinnar med liggmarkering. Jätteroligt sätt att utmana henne i liggmarkeringarna. Ganska svårt men väldigt uttröttande för lilla tollarhjärnan.

4. Kvällsmat i märgben.
Jag hade ett märgben som märgen var utätet i, så jag tryckte i kvällsportionen färskfoder i och frös in i några timmar.

Av Caroline - 9 november 2015 10:50

Vi jobbar vidare i spåret och det börjar ge bra resultat på markeringsfronten! Jag har lagt två spår med pinnar i och hon markerar allihopa, genom att slänga sig ner på mage och peka med nosen på pinnen. Det finns inte en chans att jag missar vart pinne är då hon är väldigt tydlig med vart den ligger! Dock kan hon bli lite ivrig och ta pinnen i munnen samtidigt som hon lägger sig, detta brukar jag bara ignorera-plockar ut pinnen och låter henne göra en rätt-markering.
Hon tycker det är roligt att hitta pinnarna och bryter gärna spåret för att visa matte vart pinnarna finns!

I spårarbetet har hon börjat tagga ner lite grann, fortfarande missar hon vinklar men när jag håller henne kort och inte låter henne rusa så blir hon mer noggrann. Även genom att låta spåren ligga länge- uppemot 12timmar så saktar hon ner och jobbar med låg näsa och tar vinklarna bättre.
Jag lägger upp träningen i delar och tränar antingen markeringar i raka spår eller vinklar med belöningar efter varje vinkel och utan pinnar.
Senare när alla delar sitter ska jag lägga ihop spåren med både liggtid, vinklar, underlag och pinnar.
Men det behövs en hel det träning på det

I lydnaden går det även där framåt men resultaten beror från dag till dag! Vissa dagar har jag en superkoncentrerad och lyhörd hund som kan nästan alla moment i apellklass, andra dagar har jag en döv unghund som tjuter, studsar och snor leksaker eller jagar harar genom hela klubbområdet!
Men vi får experthjälp på brukslydnadskursen och jag har fått många bra tips på hur jag ska få ner yrvädret på jorden igen efter att hon skruvat upp sig.
Lydnad är ju så roligt!!

Ovido - Quiz & Flashcards