ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 9 november 2015

Min stjärna!

Av Caroline - 9 november 2015 10:50

Vi jobbar vidare i spåret och det börjar ge bra resultat på markeringsfronten! Jag har lagt två spår med pinnar i och hon markerar allihopa, genom att slänga sig ner på mage och peka med nosen på pinnen. Det finns inte en chans att jag missar vart pinne är då hon är väldigt tydlig med vart den ligger! Dock kan hon bli lite ivrig och ta pinnen i munnen samtidigt som hon lägger sig, detta brukar jag bara ignorera-plockar ut pinnen och låter henne göra en rätt-markering.
Hon tycker det är roligt att hitta pinnarna och bryter gärna spåret för att visa matte vart pinnarna finns!

I spårarbetet har hon börjat tagga ner lite grann, fortfarande missar hon vinklar men när jag håller henne kort och inte låter henne rusa så blir hon mer noggrann. Även genom att låta spåren ligga länge- uppemot 12timmar så saktar hon ner och jobbar med låg näsa och tar vinklarna bättre.
Jag lägger upp träningen i delar och tränar antingen markeringar i raka spår eller vinklar med belöningar efter varje vinkel och utan pinnar.
Senare när alla delar sitter ska jag lägga ihop spåren med både liggtid, vinklar, underlag och pinnar.
Men det behövs en hel det träning på det

I lydnaden går det även där framåt men resultaten beror från dag till dag! Vissa dagar har jag en superkoncentrerad och lyhörd hund som kan nästan alla moment i apellklass, andra dagar har jag en döv unghund som tjuter, studsar och snor leksaker eller jagar harar genom hela klubbområdet!
Men vi får experthjälp på brukslydnadskursen och jag har fått många bra tips på hur jag ska få ner yrvädret på jorden igen efter att hon skruvat upp sig.
Lydnad är ju så roligt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards