ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 3 december 2015

Svacka.

Av Caroline - 3 december 2015 13:16

Ni läste rätt, positiva och enerigiska Carro har råkat ut för en svacka!

Förhoppningsvis ingen riktig svacka som alla andra har under nått halvår, och så gör de nått världsomvändande och så går de ut som nya starka människor.

Nej, jag har snarare en jag-fattar-ingenting-svacka. 

Senaste lydnadsträningarna efter att vi tränade inomhus så har inte mina träningskompisar hunnit med mig, något med att de måste jobba kvällar... Så jag har gjort några tappra försök till att träna mycket själv men det går ingen vidare. 

Jag började träna kedjor men har nog inte riktigt lyckats förmedla detta på något bra sätt för Freja, nu tjuter hon varje gång jag kliver in i tävlingpose, minsta fel leder till frustration och koncentrationen och uthålligheten är som bortblåst. 

Det blir inget roligt att träna när man blir arg så jag gick över till att träna detaljer och delmoment igen men helt plötsligt fungerar inte det heller, Freja är som dynamit, full ös och kan explodera när som helst. Helt plötsligt är allt skitroligt så hon kan inte ens sitta stilla för att svansen går som en propeller! 

Jag älskar hennes positiva energi och glädjen hon visar på lydnadsplanen men jag vill gärna ha en liten del kontroll med i bilden. 

Så jag har brutit ihop, analyserat, disskuterat, testat, blivit förbannad och tittat på barnfilm, och kommit fram till att vi behöver en paus för att analysera lite till och få lite distans. Så i 2veckor har vi haft lydnadsfritt, bara gjort det vi har lust med, trixträning och lite spår. Detta har vart superskönt men lite långtråkigt!


Men igår var jag på en föreläsning på bästa klubben som handlade om tävlingspsykologi, mental träning och positivt tänk. Vilken energikick! 

Jag har fått jättemycket nya tankar och det var utvecklande att få höra hur man kan påverka sina träningsresultat med enkel mentalträning! Nu ska jag analysera lite till, sätta upp klara mål och delmål, så är vi snart på banan igen. Men just nu ska vi fortsätta vårat lydnadsuppehåll nån vecka till och fokusera lite mer på spåret, koncentration och uthållighet. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards