ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 12 januari 2016

Hjärngympa!

Av Caroline - 12 januari 2016 08:00

Efter Anders Hallgrens föreläsning på My Dog i lördag har jag åter fått inspiration till berikning och vardagaaktivering. Jag tycker det är roligt att utmana Freja så hon får fundera och klura ut saker själv. Hon tycker det är jätteroligt och hon får även en självförtroende-boozt av att klara saker på egen tass.
Om man tänker efter hur många timmar om dagen man faktiskt är aktiv med sin hund- en lugn vardag:
morgonprommenad 20min
Lunch 30min
Eftermiddagsträning 1-2timmar
Kvällsrunda: 20min
Det blir ca: 3timmar och 10min
Vad gör hunden övriga 20-21 timmar?
Så jag tänker att lika mycket tid som jag lägger framför mobilen eller TV då ska Freja få något att göra med.
Jag brukar ge henne köttben att pilla med, gömmer kattmat på olika ställen så hon får leta, gömmer godis i toarulle/ kartong som hon får leta upp och sen slita sönder.
Aktiveringsboll som hon får rulla för att få ut godiset.
Jag tycker att alla spel som finns på marknaden är jättebra och roliga men jättedyra! Så jag gjorde ett eget spel till Freja.
Det tog tid innan hon listade ut hur hon skulle göra men hon hade roligt och blev jättetrött efter.

En hund behöver både fysisk och mental träning. Många problembeteenden grundar sig ofta i att hunden inte får tillräcklig motion. En hund som får jobba mentalt är ofta lugnare och tryggare. När hunden får lösa problem får den bättre självförtroende och den får utlopp för sina naturliga drifter.
I djurparker jobbar man mycket med att berika till djuren, just för att undvika problembeteenden och stereotypa beteenden. (Jaga svans, stå och vagga, gå i cirklar, självdestruktiva beteenden)
Varför inte ge våra hundar samma möjligheter till berikning?
Att kunna påverka sin omgivning motverkar en inlärd hjälplöshet som kan liknas med depression, hunden tar inga egna initiativ och ligger bara och sover. Att ge hunden valmöjligheter ex: testa olika mat/godis, liggplatser, leksaker, tugg och underlag får hunden en känsla av kontroll som i sin tur ger trygghet. En så enkel sak som att låta hunden bestämma vilken väg ni ska gå på promenaden höjer din hund och ger självförtroende.

Det ligger godis i petflaskorna och Freja måste slå på dem så de börjar snurra för att få ut godiset.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards