ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 14 mars 2016

Tävling 13/3

Av Caroline - 14 mars 2016 12:52

Jag har fortfarande inte slutat le från gårdagens bravader i Varberg.
Team Ordnat Kaos fixade sin första uppflyttning i spår.

Med två och en halv timmes bilväg startade vi igång tidigt på söndagen.
Vi var 15 ekipage som skulle tävla och alla spåren skulle gå på morgonen och lydnaden efter lunch. Matte drog startnummer 11 och sen var det bara att vänta, vänta och vänta... Freja fick en rastrunda innan lottdragningen så jag lät henne ligga och vila i bilen sålänge. När det äntligen blev vår tur att åka ut till spåren var matte nästan i upplösningstillstånd av nervositet! Men efter lite pepptalk med övriga medtävlande samlade jag ihop mig och väl framme vid spåren var det bara att visa Freja spårsele så skötte hon hela jobbet, med bravur!!
Påsläppet blev slarvigt och trassligt men då jag släppte på henne en bit innan starten så kom hon snabbt på och väl framme vid startskylten gick hon som en dammsugare i spåret. Första pinnen vänder hon upp mot mig och lägger sig snabbt, klumpig matte som försökte belöna sket hon fullständigt i och ville bara fortsätta spåra så jag släppte på henne igen och hon tog vinkeln klockrent, nästa pinne tog hon lika fint som första och andra vinkeln likaså. Sista pinnen stannade hon och tittade på mig och när jag stannade och gav ögonkontakt satte hon sig vid pinnen, när hon såg hur glad jag blev la hon sig ner och gjorde en jättefin liggmarkering! Alla pinnar in och ett grymt spårarbete!! 10/10 från domarna!

Sen var det lunch och då minglade jag mest runt bland de andra tävlande och fick höra hur det gått för alla, det är så roligt med hundträning när man bara tävlar mot sig själv, alla är jättetrevliga och peppar varandra!

Innan det var vår tur gav jag Freja lite vatten med kycklingfett i för en extra energiboost (hon ville inte äta sin lunch)
Sen rastade jag av henne lite snabbt så ställde vi upp i väntan på vår tur. Freja kändes avslappnad och lugn, när jag körde lite trix var hon glad och hade en härlig attityd.
Så var det vår tur, matte var skitnervös och småsprang in på planen.
Första moment: Linförhet började bra och när jag sneglade ner på Freja möttes jag av ett stort tollarflin och ögen lös av glädje, då släppte all nervositet och jag kunde skratta genom hela lydnaden!
Lite pip och gnäll blev det, en nolla på framförgåendet (valde att stå över det momentet) och en nolla på apporteringen (tjuvstart) men det var en skitsnygg apportering utan tugg!! Känslan genom hela programmet var:VI HAR ROLIGT!! Teamkänslan genomsyrade hela lydnaden och efteråt fick vi snälla kommentarer om vår glädje på plan!

Budföringen har strulat riktigt illa på träning och när jag skickade iväg henne på "march" var hon lite tveksam men efter några steg kom hon på sig och tog i järnet bort till mottagaren som fick klappa på henne och sen järnet tillbaka till matte. 10/10 sa domarna vilken lycka!!
Platsen var sist på dagen så de som inte uppnådde uppflyttningspoäng eller fick bryta stod över platsen vilket kändes skönt. Freja låg på kanten och hon visste vad det handlade om så hon la sig ner på skinkan och låg stabilt hela tiden trots att en hund for upp och sprang till sin matte, och hunden brevid Freja reste sig och smög iväg.
Jag är så sjukt nöjd med Freja och min prestation både under momenten men även mellan, Freja låg tyst och lugnt i bilen och laddade mellan spår och lydnad, sen fick hon sitta med mig på gräsmattan mellan hundar och folk, hon var hur cool som helst och fördrev tiden med att riva mossa och rulla runt i gräset.
Hela tävlingen var välplanerad och snyggt genomförd, trevliga domare och duktig tävlingsledare. Skitroligt att vara iväg och tävla när det är så trevligt!
Nu ska vi vila och bjuda våra duktiga träningskompisar på uppflyttningstårta för att ladda om och sikta på lägretävling till hösten!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards