ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

Uppletande av föremål.

Av Caroline - 24 mars 2016 07:33

Upplet är ett av mina favoritlekar, Freja har -som den retriever hon är, en naturligt fallenhet för att leta och apportera föremål.
Jag började redan när Freja var bebis att belöna när hon hittade saker inne och ute, berömde henne och lekte med föremålet som hon sen fick behålla eller byta mot något tuggvänligare. Detta resulterar i en hund som gärna visar upp vad hon hittar och som tycker det är roligt att bära, ibland får hon en grej (vantar, leksak eller en dummies) på vägen hem som hon får bära.
Jag gör detta för att öka värdet på sakerna och att hunden ska vilja visa mig och dela med sig. Jag tar emot hunden som kommer till mig och inte föremålet som den levererar.

När jag börjar med letadelen tar jag med hunden ut i skogen eller på en gräsmatta där jag visar föremålet och leker upp det lite innan jag lämnar saken och tar med mig hunden tillbaka några meter, där släpper jag på hunden så den får springa och hämta saken, har jag grundat bra med att hunden vill komma tillbaka med saken så kommer hunden skynda sig tillbaka till mig och visa sitt fynd, då belönar jag och leker med föremålet innan jag byter med en leksak och busar med den. Efter några gånger kommer hunden komma fram för att byta föremålet mot leksaken.
Om hunden hellre drar ärevarv så har jag inte grundat tillräckligt eller så har föremålet större värde än belöningsleksaken, då får jag gå tillbaka och träna byteshandel och att visa upp sin skatt.
Detta har fungerat på min hund, och hundar är individer som lär sig på olika sätt. Tanken bakom denna övningen är att du och hunden ska samarbeta, hunden har sin nos men du står för leken. Hunden ska tycka det är så roligt att visa sig vad den har hittat så den inte har en tanke på att byta föremål eller börja tugga (beror oftast på att hunden inte vill släppa föremålet)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards