ordnatkaos

Direktlänk till inlägg 24 maj 2016

Fysträning

Av Caroline - 24 maj 2016 10:54

Freja börjar bli riktigt snygg i kroppen nu och hon orkar mer och mer. Jätteroligt att träningen ger resultat! Vi kör två pass kondition och ett till två pass styrka. Jag borde köra balans på boll varje dag utan vilodagar, men detta är jag tyvärr dålig på men jag försöker köra nån balansövning på sten och stockar varje dag.

Kondition kör jag två gånger i veckan med cykling då mitt knä just nu är ur funktion. En dag kör vi samma tempo (snabb trav) i ca: 4-5km på varierad terräng, grusväg, stig och lite asfalt. Då får hon vara kopplad större delen av rundan.
Andra konditionspasset kör jag intervaller då varvar jag lugn trav, snabb trav och galopp om vartannat. Här får hon ibland vara lös och ibland är hon kopplad lite beroende på vart vi tränar.

Styrketräning går just nu ut på att promenera med klövjeväska med lite tyngd i, alltid 20minuter i varierande terräng, backar mm.
Krypa och sitta vackert för att få stabilitet i bålen.
Under de vanliga promenaderna har jag även börjat gå utanför stigarna i ris och sand för att hon ska lyfta lite extra på tassarna, vi går även mycket i backar.

Att lägga till lite extra övningar på promenaderna gör mycket och tar inte så mycket extra tid.
Viktigast är upp och nedvarvning innan och efter ett hårt pass så hon inte blir skadad. Jag låter henne alltid gå lös i sitt eget tempo minst 10minuter innan uppvärmningen som brukar vara nån inkallning, snurra och gå slalom.
Nedvarvningen är alltid 10min lös promenad, några minuter kopplad så hon slutar flåsa och stretching efter hårda pass.
Vilodagar har jag en till två i veckan där vi bara går våra rastrundor i makligt tempo, eller kör lite specialsök inomhus.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 23 september 2016 08:23


Hundars mentalitet är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag tycker är otroligt spännande! Efter 5år som figg så är det fortfarande lika spännande att dra på sig spökdräkten eller capen för att se hur just denna hunden kommer lösa situatio...

Av Caroline - 13 september 2016 08:10


Under den gångna helgen har jag och Freja vart i Nora på ungdomsläger i bruks! Lydnad, spår och uppletande skulle vi ägna oss åt i två heldagar! Kanonbra instruktörer och bra boende! Vi har haft superkul!! [Bild] ...

Av Caroline - 6 september 2016 20:52

Nya cykeln är helt fantastisk! Varför har jag inte skaffat mbt tidigare!? Idag var vi hundvakt åt Ozzy och wippet-Stella så jag tänkte att de helt enkelt får följa med ut och testa mtb! Vi skulle "bara" ta 5km med 2km uppvärmningspromenad men nånst...

Av Caroline - 23 augusti 2016 19:57

Skulle bara gämta min kalender i bilen och då hittade vi dummiesarna jag köpte för nån vecka sen! De måste vi ju inviga!! Linjetag på ca: 50 m - inga problem med retning i form av mig som lägger ut en dummie. La ut två stycken på olika djup där hon ...

Av Caroline - 23 augusti 2016 07:05


Det här med DRAGHUNDSSPORT. Igår efter specialsöktränimgen (som gick toppenbra för både Freja och Irra!!) skulle jag och Sanna springa med hundarna. Klubben har köpt in "trosor" som man fäster hunden i samt några draglinor som vi lånade. Jäklar vad...

Ovido - Quiz & Flashcards